Leka med uppdraget |
En bild av ljung på berg = Ljungberg. Kanske var det just på denna plats i Bohuslän min farfar, stenhuggaren Carl Johan Peterson, antog det namnet, omkring år 1900. |
Och här är jag själv, Bo Krister, spänd på att få veta vad livet innebär. |
Vad gör man när det som inte kan eller får hända ändå har skett?
Bibelboken 'Klagovisorna' (den hebreiska titeln 'ekah, 1:1, 2:1
och 4:1, betyder 'huru...!' och genren kallas efter ämnesinnehållet 'qinot',
ungefär just 'klagovisor') är med stor sannolikhet skriven av profeten Jeremia
strax efter Jerusalems fall är 586 f.Kr.
Situationen var svår i sig: en exil hade drabbat kung Sidkia och tronarvingarna,
2:9, 4:20, 1:6; ödeläggelse och svält och sorg var de äldstes öde, 1:19, 2:10;
prästerskapet föraktat, 4:16; profeterna dräpta i helgedomen, 2:20; folket
grundskadat, "Vattenbäckar rinner ned från mitt öga," 3:48. Svältande mödrar
förfaller till kannibalism, 2:20, 4:10! Hela den gudstjänst som Gud givit Mose
instruktioner om för tält och tempel och högtider är utplånad, 1:4,10. Det är
som om Jeremia även förutser andras oförmåga att leva sig in i denna nöd: "Går
detta er inte till sinnes, ni alla som drar vägen fram. Ge akt på detta och
se: kan någon plåga vara lik den med vilken jag har blivit hemsökt ...?, 1:12.
Vi måste jämföra med Jesus' lidande för att förstå vad är fråga om: andra
kanske blivit lika grymt torterade som Jesus, men den andliga och själsliga dimensionen
gör hans lidande helt unikt. På liknande sätt med den judiska nationens sammanbrott
år 586: till den yttre bilden fogas en inre teologisk bild och den gör lidandet än
svårare: hur kunde det gå så här? Gud hade ju genom alla sina löften lovat vara med
oss: är Han inte att lita på, eller har Han ingen makt? För de överlevande överskuggades
lidandet i sig av denna troskris.
Klagovisorna läses inom judendomen varje år, på nionde dagen i månaden Av (infaller vanligen
i juli månad). Det var då som Salomos tempel (såväl som Serubbabels senare, år 70 e.Kr.) förstördes.
Hela denna bibelbok
är mycket medvetet strukturerad efter det hebreiska alfabetet, och på det sättet redan i
sin form en bekännelse om i vilket sammanhang man klagar, och varifrån man väntar hjälpen
Det ligger nämligen redan däri något positivt att klaga -- inför någon. Inom judendomen är
Gud alltid större än satan, och i alla händelser kan man vända sig till Gud.
I 1700-talsdiktaren Solomon Ibn Gabriol poem:
När allt är mörkt inom mig
och Din vrede lågar emot mig
från Dig till Dig jag vänder mig
och finner kärlek i Dina ögon.
Det var detta redan Jeremia upplevde: "Hur höljer inte Herren genom sin vrede
dottern Sion i mörker ...," 2:1-22.
Det som hänt är ett Guds straff. "Men
detta vill jag tänka på, och därför skall jag hoppas: Herrens nåd är det att
det inte är ute med oss, ty det är inte slut med hans barmhärtighet. Den är
var morgon ny, ja, stor är din trofasthet," 3:21-23.