Leka med uppdraget |
En bild av ljung på berg = Ljungberg. Kanske var det just på denna plats i Bohuslän min farfar, stenhuggaren Carl Johan Peterson, antog det namnet, omkring år 1900. |
Och här är jag själv, Bo Krister, spänd på att få veta vad livet innebär. |
Aposteln Paulus jämför i Efesierbrevet relationen man/kvinna med relationen Kristus/församlingen.
Och varför? Ingenstans i Nya Testamentet finns citat eller allusioner till bibelboken Höga Visan.
Egentligen vänder Paulus på bilden. Han säger: relationen man/kvinna bör karakteriseras av
förhållandet Kristus/församlingen. Det visar sig, att den goda gemenskapen och det goda
samlivet man/hustru är lika mycket en Guds nåds gåva som frälsningen, och därför gärna kan
jämföras med denna.
I den hebreiska Bibeln (se Luk 24:27,44) ingår H.V. i kanons tredje del 'Skrifterna', avdelningen
'Festrullarna' (hebr. megilloth. Dess plats i det judiska kalendern, motsvarande
'kyrkoårets texter', är påsken. Påsken firas inom judendomen till minne av uttåget ur Egypten.
Denna händelse var också det stora samtalsämnet på förklaringsberget då Jesus samtalade med
Moses (och Elia) om sitt "uttåg ur världen" (grek.exodus; Bibel 2000 har en bättre
översättning än Folkbibeln som följer SvKB 1917 här och har 'bortgång'). Kanske byggde samtalet
på 5 Mos 7:8: "... därför att Herren älskade er ... förde Herren er ut ... ur Faraos hand."
Johannes, som var med vid detta tillfälle, skriver: "Ty så älskade Gud världen ..," 3:16.
SLUTSATS: kärleken mellan man och hustru behöver hämta näring ur försoningens aktiva
kärlekshandling, snarare än tas för något givet i skapelsen. (Det är bakgrunden till
t.ex. Paulus´svar på frågor om äktenskapet i 1 Kor 7.)
Varför spricker då äktenskap även i den kristna församlingen? Kanske av brist på goda inspirationskällor,
positiva förebilder. "Kärlek" är idag ett besudlat ord, minst sagt. Porrsajter och veckopress
ockuperar ordet och överöser det med spyor av perversitet och otrohet.
Höga Visan skiljer sig från era alster som en klar fjällbäck skiljer sig från en stinkande
kloak! Så, släng er i väggen, pornografiker och otrohetspropagandister! Kärleken beskrivs emellertid inte
genom att förfalla till asketism och gnostisk
anti-kroppslighet -- tvärtom!
Nu är kärleken mellan man och kvinna något privat: "En tillsluten lustgård är min syster,
min brud, en tillsluten brunn, en förseglad källa," 4:12, och något förtroligt: "Min vän är min,
och jag är hans, där han för sin hjord i bet bland liljor," 2:16. Språket och sensensuella
symboliken utgår från denna intima förtrolighet, men vidgar sig inne i äktenskapets värld
till den härligaste lustgård med dofter, form och färg, till smaker och äventyr, till glädje
i varandra och till hänförelse och lycka. Fantasin har sitt fäste i en positivt gudomlig
syn på människans kropp: den är skapad skön!
Varför inte nu läsa ett valfritt kapitel ur Höga Visan?!
Mannen och kvinnan talar bägge (de hebreiska verbformerna visar detta; ändelserna är olika mellan
maskulinum och femininum även i andra personens tilltal) och det är kvinnan som säger: "Kärleken
är stark som döden, dess längtan obetvinglig som dödsrikets, dess glöd är som eldens glöd,
en Herrens låga är den," 8:6.