Leka med uppdraget |
En bild av ljung på berg = Ljungberg. Kanske var det just på denna plats i Bohuslän min farfar, stenhuggaren Carl Johan Peterson, antog det namnet, omkring år 1900. |
Och här är jag själv, Bo Krister, spänd på att få veta vad livet innebär. |
Femte Mosebok utgörs av Mose förmaningstal till israeliterna efter den fyrtioåriga ökenvandringens slut.
De står inför intåget i Löfteslandet, enligt den tidiga dateringen c:a 1400 f.Kr.
Vi har tidigare jämfört Landet med den uppgift Gud berett åt den troende. Det är därför
intressant att se, att just 5 Mosebok tycks ha varit Jesu lektyr under den dryga månaden av frestelser
i Juda öken efter Johannesdopet strax innan hans offentliga uppgift tar sin början. I samtliga fall av
prövningar är det med bibelcitat ur Femte Mosebok Jesus svarar, även då djävulen använder Psaltaren i sina syften (Matt 4).
Alltsedan den amerikanske forskaren Mendenhall, och sedemera även Kline, har man kommit att betrakta 5
Mosebok i ljuset av samtidens internationella vasallfördrag. I detta fall tror jag man kan säga att utombiblisk
tidshistoria hjälpt oss att återupptäcka ett mönster som hela tiden funnits där, och som, när man väl funnit
det, framstår som mycket självklart.
Uttryckt i bibliskt språkbruk innebär det nämligen att Mose återblick på det israelitiska folkets historia och
förmaningar inför framtiden har förbundet som fokus: de förbund Gud tidigare slutit med patriarken Abraham,
1 Mos 12:1 ff, och med folket som helhet på Sinai, 2 Mos 19:1 ff. Det visar sig, att det är löftet om Landet,
som Gud gav till Abraham då han drog ut på Guds kallelse, 1 Mos 12:13, 15; 17:8, som nu skall få en begynnande
uppfyllelse. Landet skall nu ges till det folk som blev till i och med uttåget ur Egypten. Om detta land slöts
ett förbund på Sinai (2 Mos 20:12) och det är också en uppfyllelse av löftet till Abraham: "En avkomma talrik
som stjärnorna på himlen och de oräkneliga sandkornen på havsstranden" (Hebr 11:12).
Jag skriver "begynnande uppfyllelse," därför att jag tror Jesu kamp mot prövningen i Juda öken också innebär ett
infriande av Löftet om Landet, vilket fortsättningen i Hebréerbrevet 11:13-16 visar.
Men även vi, som kanske står i,
eller håller på att komma in i, våra gudagivna uppgifter i kraft av denna Jesu seger, ser fram emot den stora uppfyllelsen:
när den törnekrönte Messias som Segrare skall återkomma till Sion. Därifrån skall han regera hela jorden
(hebreiskan har samma ord för 'landet' och 'jorden') med en frid som bär försoningens stämpel.
Enligt förbundsschemat kan man dela upp 5 Mosebok sålunda:
1. Inledning, 1:1-5
2. Historiskt förord, 1:6 - 4:49
3. Allmänna förbundsbestämmelser, 5 - 11
4. Särskilda förbundsbestämmelser, 12 - 26
5. Välsignelser och förbannelser, 27 - 28
6. Bevittnande, 30:19; 31:19; 32:1-43
Historien blir en påminnelse om löften inför framtiden, 1:8. Historien har alltså teologisk karaktär och blir
till nu-överlåtelse, 27:9: förnyad överlåtelse inom förbundet.
Förbundets generalklausul, den allmänna förbundsbestämmelsen, är kärlek, 6:5. "Kärlek måste vara vårt
hjärtas svar; budet att älska utplånar inte dess karaktär av gensvar men finns där pga människans
tendens att glömma och att vara trolös." (Peter Craige)
De särskilda förbundsbestämmelserna är en exempelsamling och vittnar om att ingen del av livet är oviktig och
manar till konkret lydnad.
I välsignelser och förbannelser ligger menighetens ansvar för individen och varningarna rymmer profetisk förutsägelse.
Forntida förbundsdokument rymde bevittnanden av listor på gudar, men för Mose finns bara en Gud och därför får
himmel och jord bli vittnen.
Läs Mose avskedssång, kap 32!